Головна | Реєстрація | Вхід | RSSЧетвер, 02.04.2020, 22:34

Христинівський районний будинок дитячої та юнацької творчості

Цитата дня


Меню сайту
Форма входу
Наші нагороди
Пошук
Наші координати

Адреса: 20000, Христинівка, вул. Першотравнева, 54 Телефон: +38 (04745) 2-22-19 E-mail: bdyth@ukr.net
Знайти нас на мапі
Наш банер
http://chr-art-school.at.ua
Календар України Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання

Ляльковий театр

Вправи на відпрацювання чіткої дикції

 

Гурток: «Ляльковий театр»

Керівник гуртка: Погребняк Жанна Володимирівна

 

Кожен читець повинен прагнути до чіткої вимови кожного звука, тобто тренувати дикцію. Чистота вимови (артикуляції) залежить від того, наскільки правильно в процесі мовлення відбувається робота органів мовлення – губ, язика, щелеп, зубів, твердого і м’якого піднебіння, маленького язичка, гортані, глотки і голосових зв’язок.
У повсякденному житті ми нерідко чуємо недбалу, мляву мову, у якій окремі звуки при швидкій вимові «випадають», закінчення слів „ковтаються”, слова неначе
«наскакують» одне на одне, а деякі звуки вимовляються нечітко чи замінюються іншими. Цього не повинен допускати читець, який виступає перед слухацькою аудиторією, а тому очищення артикуляції і тренування чіткої дикції – найважливіше завдання виразного читання.

Отже, перш ніж відпрацьовувати артикуляцію звуків, необхідно навчитися керувати своїми органами мовлення – надавати їм різні положення, відчуваючи рух кожного м’яза. Для цього варто провести такі тренувальні вправи.


Тренувальні вправи

На „раз” – розтягніть губи в усмішку, не оголюючи зубів; на „два” – витягніть губи щільною трубочкою вперед („хоботок”); на „три, „чотири”, „п’ять”, „шість” – рухайте „хоботком” почергово вправо, вліво, вгору, вниз; на „сім” – знову усмішка; на „вісім” – вихідне положення. Вправу треба повторити 3-4 рази.

Можна також зробити кілька колових рухів „хоботком” за годинниковою стрілкою, а потім – проти неї.

Вимовте артикуляційно виразно, але абсолютно беззвучно (як у сурдоперекладі) кілька фраз із будь-якого тексту. (Цю вправу з метою самоконтролю ліпше виконувати перед дзеркалом). При повторному виконанні вправи візьміть інший текст.


Вправа на тренування м’язів щелеп.

Поставте лікті на стіл і обіпріться підборіддям на кулаки. Артикуляційно чітко читайте будь-який текст. При цьому ви повинні напружувати м’язи нижньої шелепи, рух якої обмежують ваші руки. Намагайтеся в цьому положенні досягати чіткої вимови. Ця вправа допоможе позбутися так званого „щелепного затиснення” (К. Станіславський), яке призводить до млявості мовлення.


Тренування губ

Вправа для верхньої губи: вимовляйте з чіткою артикуляцією: [гл], [вл], [вн], [тн]. Вправа для нижньої губи: вимовляйте з чіткою артикуляцією: [кс], [гз], [вз], [бз].


Вправа на розвиток м’язів язика

а) висуньте язик і активно порухайте ним вліво, вправо, вгору, вниз;

б) зробіть по кілька колових рухів висунутим язиком почергово в різних напрямках;

в) злегка висуньте язик і зробіть його широким, потім вузьким, потім чашечкою (злегка піднявши кінчик і бічні краї);

г) злегка піднятим напруженим кінчиком язика „почистіть” верхні зуби ззовні і зсередини, а тепер кожен зуб „пошліфуйте” язиком у напрямку від його внутрішнього боку до зовнішнього і навпаки;

д) тепер пружним язиком робіть уколи почергово в праву – в ліву щоку.

 

Ці вправи незамінні для дикторів, у яких часто виникають труднощі при вимовлянні слів зі збігом трьох і більше приголосних. Щоб швидко переключити рух язика з одного положення в інше, треба обов’язково перед виступом тренувати його рухливість. Прагніть досягти такого результату, коли усі звуки вимовлятимуться легко і вільно, без особливого напруження. Використовуйте для самоконтролю дзеркало.

 

Коли за допомогою цих вправ ваші органи мовлення будуть „розігріті”, переходьте до наступного етапу.

 


Навчіться швидко і чітко вимовляти:

а) кпт, кфт, кшт, кст, ктщ; мгм, ргм, тгм, пгм, фгм; ткр, ктр, дрт, ркт (стежте, щоб між приголосними не чувся призвук голосного);

б) кфа, кпо, кту, кши, кси; рла, рло, рлу, рлі, рли;

в) пі, пє, пя, пьо, пю; би, бє, бя, бьо, бю;

г) бі-ми, мі-би; пі-ви, ві-пи; бє-ме, мє-бе; пє-ве, вє-пе;

ґ) дрда-дрдя, дрдо-дрдьо, дрду-дрдю, дрде-дрдє, дрди-дрді;

д) біппі, беппе, баппа, боппо, буппу, биппи.

Робимо вправи на вимову складних для артикуляції словосполучень:

король-орел; хвала халві; лібрето „Ріґолетто” (вимовляйте 5-7 разів поспіль кожне словосполучення).

Корисно вимовляти також важкі для артикуляції слова:

барикадувати, екзальтованість, гідрометцентр, скомпрометований, трансформуватися, деморалізованими, кристалізуватися, перенервуватися, знезаражуючими, демобілізувалися та ін.

 


 

Останній крок – тренування вимови скоромовок:

 

Б

Бабин біб розцвів у дощ – буде бабі біб у борщ.

Боронила борона бороновані поля.

 

Р (БР, КР, ГР, РЛ)

Кіндрат вбрід брів – зустрів бобрів.

Бобри – у рів, Кіндрат змокрів.

Протокол про протокол протоколом запротоколювали.

У бобра добра багато, у бобра є бобренята.

Скриню зі скарбом знайшли карась із крабом.

 

Бурі бобри брід перебрели.

Летів перепел перед перепелицею, перед перепеленятами.

Карл у Клари вкрав корали, а Клара у Карла вкрала кларнет.

В орляток виросли вже крила:

Вгорі орлята пролетіли.

Під хмарами рідня крилата:

Орел, орлиця і орлята.

 

Л (МЛ, ПЛ)

Веселі лелеки летіли далеко.

Мала з села вола вела.

В село віл малу вів.

Мила милитись не вміла,

Мила мило з рук не змила.

Мама милила уміло,

Мама з Мили змила мило.

Ми плакати — не плакали:

Нам плакати нема коли.

Ніхто нашого паламаря не перепаламарює.

 

Ж

Біжать стежини поміж ожини.

І вже у Жені ожина в жмені.

Жатка жваво жито жне.

Жатку жнець не дожене.

Дзижчить над житом жвавий жук,

Бо жовтий він вдягнув кожух.

Жовтий жук купив жилет,

Джемпер, джинси та жакет.

 

Ч

Чом грачиха, чом грачата почали чимдуж кричати?

Чиєсь чудне чучело очам надокучило!

В чаплі чорні черевички, чапля чапа до водички.

 

Щ

Щедрий дощик площу полоще.

Борщик у горщику, щавель у борщику.

А до борщу – ще й по лящу.

 

Ш

Над шляхом Явдошка шукала волошки.

Йшли лошата з вишняку,

Шум і шурхіт в сушняку.

В горішнику горішина

Горішками обвішана.

Мішок на мішку – мішки в порошку.

Порошок, як борошно, від борошна порошно.

Шелестять комиші,

В комишах – ні душі.

 

З

Зоя і Зіна знайшли лозини.

Лозина до лозини – і зроблені корзини.

Зупинивсь на зрубі зубр,

Задивився зубр на зруб.

 

Ц

Цвіркун цвірчить за припічком,

Дзвенять крильця, як скрипочки.

 

С

В сінокосах, в срібних росах

Заросився бусол босий.

Босий хлопець сіно косить, босі ноги роса росить.

В ямі не спиться вусатому сому.

Сому вусатому сумно самому.

Хитру сороку спіймати морока,

А на сорок сорок – сорок морок.

Всіх скоромовок не перескоромовиш, не перевискоромовиш.

 

Щоб тренування дикції було справді результативним, треба уважно стежити за вимовою кожного звука, не захоплюватися передчасно швидкістю читання, доки не буде досягнуто чистоти артикуляції. Лише після кількох тренувань темп читання можна буде потроху збільшувати і поступово довести до найшвидшого. Але й тоді не треба забувати, що головне завдання читця – максимальне збереження якісної артикуляції.

 

Запропоновані вправи на дихання, голос і дикцію вимагають для досягнення успіху регулярного виконання, тому їх варто виконувати  дома кожного дня протягом 15-20 хвилин.


 

Казка про Веселий Язичок

Жив собі Веселий Язичок у своєму чарівному будиночку (широко відрити рот, показати язик, порухати ним у роті). Ти, мабуть, здогадався, що цей будиночок – рот. Двері у будиночку то відкриваються, то закриваються. Ось так (по черзі відкривати і закривати ротик, ритмічно, в помірному темпі). Кожного дня Язичок виходить з будиночка на прогулянку (висунути язика). І от одного разу Язичок вийшов погрітись на сонечку, приліг він на ґанку (покласти широкий язик «лопаткою» на нижній губі). Раптом подув сильний вітер, Язичок здригнувся (зробити вузький язик «голочкою»), сховався в будиночок і зачинив за собою двері (забрати язик та закрити рот). Дуже полюбляв Язичок грати у футбол (по черзі впиратись кінчиком язика то в ліву, то в праву щоки), на  барабані (стукати кінчиком язика в зуби д-д-д), гойдатись на гойдалці (відкрити рот, кінчиком язика по черзі тягнутись до носа, потім до підборіддя), їздити на конику («клацати» язиком, присмоктуючи та різко відриваючи його від піднебіння). А коли награється, Язичок йшов до свого будиночка відпочивати (знову забрати язик та закрити рот). Який слухняний у тебе Язичок!

Таку казку можна використовувати навіть з найменшими малюками, видозмінюючи її в залежності від вікових особливостей та індивідуальних вподобань кожної дитини.

 

Календар
«  Квітень 2020  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930
Архів записів
Статистика



Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Друзі сайту

При використанні матеріалів сайту посилання на www.chr-art-school.at.ua обов'язкове!
Адміністрація сайту може не розділяти думку авторів публікацій і не несе відповідальності за розміщені матеріали.  
Сайт розроблений вчителем інформатики Кулешою О.М.  
Copyright MyCorp © 2020
Конструктор сайтів - uCoz